Straciła 800 złotych, bo była pewna, że pomaga siostrze
O tym, że dokonując internetowych transakcji należy być szczególnie ostrożnym przekonała się 47-letnia mieszkanka gminy Opole Lubelskie. Kobieta za pośrednictwem internetowego komunikatora otrzymała wiadomość od siostry z prośbą o pomoc w płatności za zakupy. Nieświadoma podstępu 47-latka poprosiła syna o wygenerowanie dwóch kodów BLIK i przekazania ich podającemu się za siostrę oszustowi. Tym sposobem kobieta straciła 800 złotych.
Wczoraj do opolskiej jednostki zgłosiła się 47-letnia mieszkanka z gminy Opole Lubelskie. Kobieta poinformowała policjantów, że została oszukana przez osobę, która podszyła się pod jej siostrę i wyłudziła od niej 800 złotych. Funkcjonariusze ustalili, że oszust włamał się na facebookowe konto jej siostry, a następnie poprosił 47-latkę o zapłacenie blikiem za zamówienie, gdyż jak zasugerował w przesłanej wiadomości „ma wykorzystany limit”. Kobieta przekazała, że próbowała zadzwonić do swojej siostry, ale nie obierała. Poprosiła też o telefon za pośrednictwem komunikatora, na co szybko zareagował oszust pisząc, że nie może odebrać ani oddzwonić "bo wyłączy się zamówienie". Nieświadoma zagrożenia kobieta poprosiła syna o wygenerowanie dwóch kodów BLIK i przekazania ich „siostrze”. Tym sposobem kobieta straciła 800 złotych.
Podszywanie się pod członków rodziny czy też znajomych na portalach społecznościowych i zwracanie się z prośbą o pilną pożyczkę jest często stosowaną przez oszustów metodą. Przestępcy proponują łatwy sposób przelania gotówki poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Przekazany kod wystarczy, by sprawca mógł natychmiast wypłacić pieniądze. Aby nie paść ofiarą oszustów, radzimy weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę. Najpierw skontaktujmy się z nimi telefonicznie i upewnijmy się, czy faktycznie to oni potrzebują tego rodzaju pomocy. Nie kierujmy się pośpiechem, lecz zdrowym rozsądkiem.
Pamiętaj! Otrzymane prośby o BLIK zawsze weryfikuj, nawet jeśli otrzymujesz je z konta osoby, z którą zwykle korespondujesz.
komisarz Sabina Piłat-Kozieł